Saturday 29 October 2016

Info Menarik Yang Anda Mesti Baca:

loading...
Nak bibir cantik ni sebenarnya bukan senang, dan bukan juga perlu minum air masak sahaja. Tapi kita perlukan zat yang cukup dalam badan untuk mengelakkan bibir kering.
Jom kita baca kepentingan vitamin dan zat-zat dalam badan kita supaya kita boleh elak dari sebarang penyakit terutama bibir kering mengelupas.
Ulser dan radang mulut : Kurang vitamin B2
Ulser atau radang biasanya disebabkan kerana dalam tubuh kekurangan vitamin B2 yang dapat membantu penyembuhan luka.
Vitamin B2 sangat penting peranannya bagi kesihatan kulit & rambut, namun ia tidak boleh tersimpan di dalam tubuh dengan sendirinya, oleh kerana itu diperlukan makanan yang bergizi atau suplemen untuk melengkapinya dengan sempurna.
Setiap hari setidaknya minum 250cc susu, makanan seperti kacang tanah, dan lain-lain.
Tubuh lemah : Kurangan zink
Kurangnya zink dalam badan, kita akan rasa kekebalan tubuh menurun, hilang nafsu makan, pertumbuhan lembab, rambut gugur, fungsi alat perasa akan menurun.
Jika kamu terasa kurang selera atau tidak lalu makan kemungkinan badan kamu kekurangan zink.
Jadi anda perlu makan secukupnya daging lembu atau kambing kaya akan kandungan zink.
Penyakit mata : Kurang vitamin A
Vitamin A penting bagi sistem pencernaan dan pernafasan. Vitamin A mampu mencegah bakteria atau virus yang membahayakan tubuh kita.
Jika anda kekurangan vitamin A, selain dari mata anda ada perubahan yang teruk,ia juga mampu membahayakan sistem pernafasan dan pencernaan.
Jadi  Setiap hari makan sedikit kerang, sayur sawi atau makan hati 1-2 kali setiap minggu.
Mudah emosi : Kurang zat besi
Kekurangan zat besi bukan hanya dapat menyebabkan anemia, namunia juga boleh membuat emosi kamu sangat tidak stabil dan mudah marah serta naik angin tidak menentu.
Zat besi sangat penting untuk membantu tubuh kita memproses sel darah merah, khusus bagi perempuan yang sedang datang bulan. Daging merah seperti daging lembu atau kambing, telur ayam, kacang, sayur hijau boleh diambil. selain itu kamu juga harus perbanyak makan vitamin C yang baik untuk penyerapan zat besi.

Lagi Info Menarik Mesti Baca!

loading...