Monday 12 December 2016

Info Menarik Yang Anda Mesti Baca:

loading...

Sejak dulu teh memanglah terkenal mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan. Dengan meminum teh secara rutin boleh membuat tubuh lebih rilek dalam menjalankan aktiviti dan menghilangkan racun dalam tubuh. Sekarang ini banyak jenis teh yang boleh di konsumsi oleh banyak orang, mulai dari teh biasa sehingga teh hijau yang mempunyai manfaat berbeza dengan teh lain.

Dalam penyeduhannya juga teh boleh digunakan dengan pelbagai cara, mulai dibancuh dengan air panas atau ditambah dengan ais supaya teh merasa sejuk serta segar. Apabila dibandingkan dengan jenis minuman lain, teh nyatanya lebih banyak manfaatnya. Salah satu faedah dari minum teh iaitu mencegah kanser serta menstabilkan tekanan darah.

Sekarang ini telah banyak jenis teh yang di jual di pasaran, salah satu type teh yang kerap digunakan iaitu teh celup dalam beg. Dengan bentuk yang kecil serta praktikal, teh ini boleh dibawa kemana saja serta dicelupkan setiap saat. Tidak cuma itu saja, ternyata bekas teh nya juga dapat dimanfaatkan untuk hal yang lain, seperti membersihkan noda pada kaca serta merawat bisul.

Tersebut disini manfaat hebat dari teh celup beg bekas untuk kesihatan serta keperluan yang lain, so jangan segera dibuang teh celup yang sudah anda pengambilan:

Meredakan Kulit yang Terbakar Matahari (sun burn)

Jika kita alami kulit yang terbakar disebabkan sinar matahari yang berlebihan tentunya kulit jadi merasa perih serta sangat sensitif bila disentuh. Nyatanya teh celup sisa dapat menolong meredakan nya perih tersebut loh, gunakan kantung teh celup sejuk lantas kompreskan di ruang kulit yang terbakar tadi supaya rasa perih akan menyusut. Kita juga boleh mencelupkan beg teh ke dalam air mandi lalu membilas kawasan terbakar dengan air tersebut.

Membuat Rambut Berkilau

Bila anda mempunyai rambut berwarna gelap, anda boleh mencelupkan kantung teh celup yang telah digunakan ke dalam air bilasan rambut anda supaya rambut makin berkilau serta menjadi halus.

Scrub Wajah Teh hijau

Tahukah anda bahawa daun teh hijau kering didalam kantung teh celup nyatanya mempunyai manfaat untuk muka anda, bukan cuma untuk wanita, ini boleh baik buat lelaki. Caranya mudah saja, setelah kantung di celup, ketepikan serta tunggu hingga ia jadi hangat serta tidak terlalu panas. Sediakan mangkuk kecil dan buka atau terkoyak kantung teh, kemudian keluarkan isinya ke dalam mangkuk.

Tuang satu sudu makan madu juga tepung beras seperti yang diperlukan. Aduklah hingga rata lantas bersedia untuk dioles-oleskan ke muka juga sebagai scrub. Gosoklah perlahan-lahan pada muka anda dan biarlah seputar 5 minit lantas dibasuh bersih dengan air. Gabungan scrub ini berperanan juga sebagai exfoliating atau untuk menyingkirkan beberapa sel kulit mati. Tidak cuma itu, kandungan madu serta tepung beras berguna juga untuk melicinkan serta menyingkirkan noda sisa jerawat.

Mengatasi Kantung Mata dan Mata Lelah

Jika mata anda letih serta berkantung kerana aktiviti harian yang cukup padat serta menyebabkan kurang tidur, nyatanya kantung teh boleh jadi penyelesaian. Caranya dengan merendam beg teh yang telah digunakan ke dalam air sejuk sehingga benar-benar jadi sejuk. Kemudian kompreskan pada kawasan sekitar mata lalu diamkan sebahagian minit nescaya mata anda bakal jadi lebih segar. Dengan lakukan hal ini dengan cara teratur kantung mata anda bakal hilang boleh hilang perlahan-lahan.

Mengubati bisul

Kantung teh dapat juga menghilangkan bisul, caranya dengan mengkompres bisul dengan kantung teh celup bekas sepanjang kurang lebih 15 minit dan biarlah kering dengan sendirinya. Lakukan cara berikut ini secara teratur. Setelah beberapa hari, bisulpun bakal lenyap.

Membersihkan noda pada Kaca serta Alat masak

Sisa cecair dari kantung teh celup boleh digunakan juga sebagai bahan pembersih noda pada kaca atau cermin, dan lemak yang degil pada alat masak. Caranya mudah sahaja dengan menteteskan sisa air teh yang masih ada pada noda, gosok serta bilas.

Mengurangkan Bau tidak sedap dalam peti sejuk

Nah inilah manfaat terkini dari teh celup bekas yang boleh anda gunakan. apabila dirumah anda ada peti sejuk, serta peti sejuk tersebut mempunyai bau tidak sedap? cukup letakkan kantung teh celup sisa didalam almari pendingin anda. Jadi dengan sendirinya bau tidak sedap akan diserap oleh kantung teh tersebut.

Kredit: sehinggit.blogspot.com

Lagi Info Menarik Mesti Baca!

loading...