Wednesday 7 December 2016

Info Menarik Yang Anda Mesti Baca:

loading...
Filem berjudul "Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen" kini dalam proses pembangunan di studio produksinya, Pixel Play.

Pelakon dan pengarah filem, Bront Palarae merancang untuk menghasilkan sebuah filem berdasarkan kisah benar kejayaan Tan Sri Khalid Ibrahim ‘merampas’ syarikat perladangan terbesar daripada British dalam tempoh dua jam.

Filem “Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen” yang mana kini dalam proses pembangunan di studio produksinya Pixel Play.

Manakala, skrip bagi filem itu dihasilkan oleh Redza Minhat bersama dengan Chew Kin Wah seperti yang dilaporkan www.screendaily.com.

Watak Khalid akan dilakonkan sendiri oleh Bront.


Filem yang berlatarbelakangkan pada 1981 itu menceritakan pemilik ladang Guthrie Group pada asalnya sebuah syarikat perdagangan British telah berjaya dikuasai oleh Malaysia selepas kerajaan melakukan satu ‘serbuan’ di London Stock Exchange diketuai Khalid yang dikenali ‘Dawn Raid’ atau ‘serangan waktu subuh’.

Khalid, bekas Menteri Besar Selangor, menjadi terkenal setelah menyelesaikan “Dawn Raid’ yang membolehkan PNB memiliki 51 peratus syer di syarikat perindustrian British dalam tempoh dua jam, sekaligus menjadikan Guthrie milik Malaysia.

Filem berbahasa Inggeris itu turut mendapat suntikan dana dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Kredit: mybuletin.net

Lagi Info Menarik Mesti Baca!

loading...