Tuesday 29 November 2016

Info Menarik Yang Anda Mesti Baca:

loading...

KUALA LUMPUR: Harga borong gula pasir bersedia untuk meningkat sehingga 30% di tengah-tengah peningkatan berterusan dalam harga gula mentah yang global, berdasarkan negara mengetuai pengeluar gula pasir.

Sejarah Kenaikan Harga Gula Naik Sejak 2010 Hingga 2013 (3 Tahun Lebih)


  • 1 Januari 2010 : RM1.65 sekilo (Harga gula meningkat 20 sen)
  • 16 Julai 2010 : RM1.85 (Harga gula meningkat 20 sen) 
  • 4 Disember 2010 : RM2.05 (Harga gula meningkat 20 sen – menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM283.5 juta)
  • 10 Mei 2011 : RM2.30 (Harga gula meningkat 25 sen – menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM116.6 juta)
  • 1 Oktober 2012 : RM2.50 (Kenaikan Harga gula sebanyak 20 sen)
  • 10 Oktober 2013 : RM2.84 ( Harga guna naik 34 sen)
  • Faktor Kenaikan Harga Gula Naik 34 sen Bajet 2014  :
  • Kerajaan begitu risaukan kesihatan rakyat Malaysia termasuk anda semua di sini yang bakal terdedah dengan pelbagai komplikasi seperti penyakit jantung, kerosakan buah pinggang, mata buta dan kaki terpaksa dipotong
  • Kerajaan semakin bimbang dengan fakta & bilangan pesakit diabetes di Malaysia (2.6 juta rakyat Malaysia yang berumur 30 tahun ke atas menghidap penyakit diabetes).
  • Penyelesaian yang dilihat berkesan oleh kerajaan adalah potong subsidi rakyat Malaysia sekaligus membolehkan harga gula naik selepas ini
  • MSM presiden Holdings Bhd Malaysia dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Mohamad Amri Sahari dilaporkan mengatakan bahawa kerajaan telah memberi lampu hijau untuk harga borong meningkat sehingga RM600 satu tan.


Mohamad Amri, dalam laporan itu dalam Nanyang Siang Pau semalam, kata harga borong akan meningkatkan dari RM1,900 setiap tan metrik kini untuk antara RM2,400 dan RM2,500 berkesan 1 Ogos.

Dia juga dilaporkan sebagai mengatakan bahawa MSM telah mencadangkan kepada kerajaan yang harga runcit gula pasir dinaikkan dari harga semasa RM2.84 per kg.

Spokeman for MSM mengesahkan bahawa harga gula yang borong akan dinaikkan berkesan 1 Ogos.

Harga gula mentah telah meningkat sejak Ogos tahun lalu.

Tahunan, Sugar No 11 kontrak, kontrak tanda aras dunia untuk dagangan gula mentah, telah naik kira-kira 70%. Ia berjual di 19.09 sen AS (77 sen) setiap paun pada masa menulis.

Kerajaan menghapuskan subsidi-subsidi gula oleh 34 sen per kg berkesan 26 Okt, 2013, sebagai sebahagian daripada program rasionalisasi subsidi yang juga merangkumi membuang subsidi untuk bahan api dan gas.

Bagaimanapun , pada bulan April tahun lepas, kerajaan telah diseru oleh sesetengah pihak mengkaji semula harga runcit gula, berikutan penurunan 45% dalam harga antarabangsa pada waktu itu. Harga runcit , bagaimanapun, tidak disemak walaupun penurunan drastik dalam harga global kemudian.

Harga gula mentah dipulih pada Ogos dan selepas itu meneruskan untuk mengukuhkan.

Pengarah eksekutif Cocoaland Holdings Bhd Lau Kee Von memberitahu The Edge Financial Daily yang satu peningkatan dalam harga gula akan memberi kesan kepada pengeluar-pengeluar makanan berkenaan gula, tetapi ia mungkin tidak signifikan untuk Cocoaland sebagai penentuan harga syarikat berdasarkan kepada harga gula antarabangsa.

Lau kata pengeksport-pengeksport makanan utama seperti Cocoaland telah memperdagangkan gula berdasarkan harga antarabangsa daripada harga kawalan kerajaan.

Dia berkata syarikat-syarikat yang membeli gula berdasarkan harga kawalan kerajaan kebanyakannya merupakan untuk kegunaan tempatan , dan mereka lazimnya terdiri perniagaan kecil dan sederhana. (PKS).

Lau juga menyatakan bahawa tidak seperti kebanyakan komoditi, yang menyaksikan harga mereka cenderung jatuh, harga gula mentah telah naik tahun ini. Bagaimanapun , dia berkata ia sukar mengatakan sama ada langkah oleh kerajaan menaikkan harga sekarang dijustifikasikan.

Terlebih dahulu dalam temu bual itu dengan The Edge setiap minggu, Fraser & ketua pegawai eksekutif Neave Holdings Bhd Lim Yew Hoe kata dia tidak menjangka sebarang kesan yang ketara daripada perubahan dalam harga gula sebagai kumpulan telah menurunkan kandungan gula minumannya dan menawarkan produk-produk lebih sihat.

Produk paling laris kumpulan, 100PLUS, mempunyai kandungan gula terendah dibandingkan dengan minuman berkarbonat lain. Sementara itu , asepsisnya botol terephthalate polietilena mengisi kesejukan garis di Shah Alam, yang dijangka bermula pada operasi dalam suku ketiga tahun ini, boleh menghasilkan lebih banyak minuman inovatif dengan kurang gula.

Minuman ringan menjelaskan RM1.51 bilion atau 37% jumlah pendapatan kumpulan RM4.06 bilion dalam tahun kewangan terakhir. Lim berkata segmen ini menutup semua minuman, mengandungi air , dan tak bergas dan minuman tenaga.

Sumber The Edge

Lagi Info Menarik Mesti Baca!

loading...